Wednesday, November 28, 2012


Dari mana kita Datang?
Kita datang dari Allah. Allah yang menjadikan kita, lengkap segala-galanya. Alhamdulillah, jikapun ada antara kita yang cacat masih banyak lagi nikmat Allah yang patut kita syukuri. Alhamdulillah Allah berikan kita aqal, dapat berfikir dengan waras, kita tidak gila. Alhamdulillah, Allah kurniakan kita mata, kita tidak buta, mungkin rabun sikit. Alhamdulillah Allah kurniakan kita kesenangan, kita tak melarat. Kalau tak takkan kita dapat join h-net ni. Carilah segala nikmat Allah yang ada pada kita. Subhanallah! Dan nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan? Dalam pada itu kita ini sebenarnya amat hina. Allah jadikan kita dari air 'cha'(kata oghe kelate) - air limbah yang berwarna hitam tu yang berbau hanyir tu! Hina sebenarnya kita. Kemudian Allah angkat kita menjadi yang paling mulia antara makhluknya - menjadi khalifah Allah di atas muka bumi! MasyaAllah! Tak terhitung nikmatmu ya Allah! Apa ertinya khalifah Allah? Ia menjawab persoalan berikut:

Kenapa kita berada di sini?
Adakah Allah menjadikan kita ini hanya untuk suka-suka Dia sahaja? Supaya kita merasai segala nikmat sahaja? Tengok TV, tengok wayang, tengok SUKOM. Main bowling, pergi karaoke, picnic, melancong. Itukah sahaja sebab Allah letakkan kita di atas muka bumi ini? Sekalai-kali tidak. Allah letakkan manusia dimuka bumi ini untuk menjadi khalifah Allah. Golongan itulah yang akan mentadbir bumi ini dengan kalimah Allah! Menegakkan hududullah! Nah! Adakah kita menafikan tanggungjawab kita setelah Allah kurniakan segala nikmatnya kepada kita. Majikan dah bagi gaji adakah kita nak duduk goyang kaki sahaja? Bagi komputer, nak suruh main game sahaja? Tanggungjawab kita berat! Lihatlah dimana-mana, Islam dihina! Lihatlah dinegara kita sendiri, ramai yang Islam tapi hanya pada nama. Tugas kitalah! Tugas kita semua untuk mengembalikan mereka pada Islam, untuk meletakkan Islam ditempat yang tertinggi. Tugas kita amat banyak wahai sahabat/sahabiah! Tugas kita lebih banyak dari masa yang kita ada. Ayuh! Bangkitlah dalam satu saf! Conclusion:Kita berada di sini untuk Allah!

Kemana kita akan pergi?
Kepada Allah! Kepada Allah kita akan kembali. Ingatlah kita akan berjumpa kekasih hati kita, Allah. Jawablah kepada diri sendiri, adakah kita menganggap dia kekasih kita atau something yang kita elakkan. Adakah kematian itu sesuatu yang kita tunggu, atau sesuatu yang amat kita takuti? Allah itu cantik, Allah itu indah, Allah menyayangi kita, Allah memaafkan kita. Allahlah maha Besar, manusia ini terlalu kerdil. Allah memiliki langit dan bumi, sedangkan kita hanya punya kekayaan sementara. Tidakkah kita ingin ketemu dengan Yang Paling Kaya? Walaupun Allah memaafkan kita bukan semua yang Allah kurniakan straight-away masuk syurga. Dari 1000 hanya 1 (lihat mail hizbi-net yang lepas-lepas), Astaghfirullah. Ya Allah, ampunkanlah aku! Tapi Rabiatul Adawiyah rela Allah masukkan dia ke dalam neraka jika itulah yang Allah redha untuknya! Bagaimana kita?

No comments:

Post a Comment